Ilon päivä

Kuva: Pixabay

Julkaisin pari päivää sitten tekstin, jossa kerroin siitä, kuinka vaikeaa on tietyillä diagnooseilla on saada sairausetuuksia tai esim. kuntoutusta. Minäkään en ole aikaisemmin saanut kuntoutustakaan, vaikka olen sairastanut kohta 4 vuotta. 

Mutta voitteko kuvitella.. Nyt minulle myönnettiin vaativa lääkinnällinen kuntoutus vuoden ajaksi 😮🙌🙏 Minä en meinannut uskoa, kun näin päätöksen sähköisessä palvelussa. Normaalistihan tilanteessa, jossa työ- ja toimintakyky on vähentynyt todella merkittävästi, pitäisi olla itsestäänselvää, että saa jotain kuntoutusta. Niinpä.. mutta ei long covid- ja me/cfs-potilailla. 

Olen sairastanut kohta 4v ja ensimmäistä kertaa minulle myönnettiin mitään kuntoutusta. Ensinnäkin nyt vasta pystyin kyseistä kuntoutusta hakemaan, koska en ole tähän mennessä saanut keltään lääkäriltä kuntoutussuunnitelmaa tai lausuntoa jotta voisin sitä hakea. Ammatillista kuntoutusta hain jo ensimmäisenä vuonna sairastumisen jälkeen, mutta silloinhan minun ei katsottu sitä tarvitsevan, koska minun ei katsottu olevan sairas ensinkään. Siitä kerroinkin täällä

Mutta en siis ole aiemmin lääkinnälllistä kuntoutusta pystynyt hakemaan ja olen tosiaan sairastanut kohta 4v. Niinpä. Nytkin jouduin olemaan tiukkana, jotta lääkäri suostui minulle kirjoittamaan kuntoutussuunnitelman ja lausunnon. Tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta kun olen pyytänyt lausuntoa kuntoutusta varten. Aikaisemmin en ole sitä saanut, koska "Tämä menee ajan kanssa ohi" "Olet liian huonossa kunnossa kuntoutukseen" "Ei sinua kannata laittaa kuntoutukseen" Nyt eräs toinen lääkäri oli kirjannut tekstiin, että minulle pitäisi tehdä kuntoutussuunnitelma. Olisiko sillä ollut vaikutusta. 

Minulla oli isot paineet tehdä hakemusta. Oli todella haastavaa yrittää keksiä hakemukseen oikeat sanat ja lauseet, koska tiedän, että hakemus voidaan hylätä, jos siellä ei ole oikeita sanoja tai termejä. Ja mitä se kertoo tämän sairauden leimasta, kun minulle sanottiin, että me/cfs-diagnoosia ei kannata mainita sanallakaan hakemuksessa. Sillä diagnoosilla kun ei saa kuntoutusta, koska se on punainen vaate Kelalle. En siis maininnut. Hain muilla diagnooseilla. Ja sain. Onneksi sain. 

Näyttää siltä että pääsen psykofyysiseen fysioterapiaan terapeutille, joka oikeasti tietää ja tuntee tämän sairauden ja millaista on elää tällaisen sairauden kanssa. Tuntui uskomattomalta, että joku tulee asiakaskäynnille kotiin, minun luokse, jotta minun ei tarvitse lähteä kuluttamaan energioita raahautumalla paikan päälle. Minulta myös kysyttiin mikä aika päivästä minulle käy parhaiten, koska hän tiesi, että vuorokauden ajalla ja kellonajalla on merkitystä potilaalle. Esim. minulle aamu ja aamupäivä on huonointa aikaa, iltapäivä ja ilta on parempi. Jollekin toisella voi olla toisinpäin. Tuntuu aivan uskomattomalta, että ensimmäistä kertaa kohta 4 vuoden aikana joku terveydenhuollon ammattilainen tietää mistä on kyse ja ajattelee jopa minun parasta 💜 Vaikuttaa erittäin hyvältä ja odotan tulevaa innolla. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Long covid- ja me/cfs-potilas terveydenhuollossa, osa 1

Kognitiivinen häröily

Joulu nurkan takana