Long covid -diagnoosi

 

Alkuvuodesta 2022 olin saanut vertaisryhmästä kuulla, että Etelä-Suomessa on yksityinen lääkäri, jolta koronaan sairastuneet ja long covid-potilaat ovat saaneet apua. Sain varattua puhelin-ajan tälle lääkärille muutaman kuukauden päähän. Valmistauduin aikaan laittamalla kyseiselle lääkärille etukäteen sähköpostilla sairauskertomustani. Odottelin aikaa jännityksellä mutta pienellä toiveikkuudella. Tähän astiset negatiiviset kokemukset terveydenhuollosta oli saanut jo aikaan sen, että etukäteen pelkäsin jos tämäkään lääkäri ei ota minua todesta. 

Oli valtava helpotus, kun lääkäri ymmärsi minua ja oireitani. Hän ei kyseenalaistanut eikä epäillyt minua tai oireitani. Ajatella, että vihdoin 2 vuoden sairastamisen jälkeen joku otti minut ja oireeni tosissaan. Lääkäri kertoi, että oireiden perusteella minulla on selkeästi ollut korona toukokuussa 2020 ja se on aiheuttanut minulle long covidin, eli covid 19-virusinfektion jälkitilan. Diagnoosiin ei tarvitse positiivista koronatesti-tulosta, mikä puuttuu monilta minun kaltaisiltani alkuvaiheessa sairastaneilta potilailta. Minä en ollutkaan kuvitellut oireitani. Minä en ollutkaan tulossa hulluksi. Oireet ja olotilani oli todellisia ja niille oli oikea syy. Lääkärillä oli tarjota tilanteeseeni myös lääkitystä mutta ei voinut määrätä kaikkia lääkkeitä puhelimessa. Minun pitäisi mennä hänen vastaanotolleen saadakseni reseptin. Harmi vaan, että tämä lääkäri piti vastaanottoja pelkästään toisella puolella Suomea. Mutta eihän se auttanut muu kuin matkustaa miehen kanssa sinne. 

Vaikka matka oli raskas, niin lääkärikäynti oli todella hyödyllinen ja tarpeellinen. Koin tulleeni ymmärretyksi ja kohdatuksi vastaanotolla. Olin myös hämmentynyt. Ei ollut epäilystä tai syyttelyä ilmassa mihin olin tähän mennessä törmännyt lääkärikäynneillä. Sain lääkäriltä reseptit muutamaan lääkkeeseen. Tähän asti en ollut saanut mitään lääkkeitä tilannettani parantamaan, koska minun kotikaupungissani lääkärit eivät edes ruenneet miettimään kohdallani long covid-vaihtoehtoa. Kotiin päästyä voisin rueta kokeilemaan lääkettä, joka voisi ehkä tuoda parannusta tilanteeseeni. Kun olin käyttänyt lääkettä viikon, huomasin että minä jaksan ehkä vähän paremmin. Rasituksen sietokyky oli vähän lisääntynyt. Ajatus oli kirkkaampi. Lääkkeestä oli selkeästi apua. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Long covid- ja me/cfs-potilas terveydenhuollossa, osa 1

Kognitiivinen häröily

Joulu nurkan takana