Muutto touhuja

 

Joulua sotkee nyt muutto touhut. Muutimme nykyiseen asuntoon n.1,5v sitten, jonka jälkeen vointini romahti. Olen tykännyt asua tässä, mutta nyt on täytynyt hyväksyä tosiasiat ja todeta, että tämä asunto ei sovellu enää minulle terveydentilanteeni kannalta. Talomme on rinteessä ja asumme toisessa kerroksessa. Tähän asti olen joutunut kulkemaan portaat sekä mäen parkkipaikalta talon etupihalle. En ole voinut käyttää pyörätuolia piha-alueella.Minun rasitusikkunani ylittyi jo pelkästään portaiden kulkemisella. Pitkään kävelin mäenkin alas ja ylös. Vime aikoina joku on aina hakenut minut autolla ja tuonut minut autolla mäen päälle talon etupihalle. Mutta sitten oli pakko hyväksyä, että tämä kaikki on liian raskasta minulle. Ensi viikolla muutamme asuntoon, josta pystyn liikkumaan pyörätuolilla. Talossa on hissi ja autopaikka on talon edessä.

Olen todella helpottunut, että pääsen asuntoon, josta pyörätuolilla liikkuminen onnistuu. Mutta muutto pelottaa, koska edellisen kerran vointi romahti muuton jälkeen. En ole edes kunnolla halunnut tai uskaltanut ajatella tulevaa muuttopäivää, joka on aivan kohta. Toki kaikki tarvittavat valmistelut on pitänyt tehdä jo etukäteen. Muutto on täytynyt suunnitella tarkkaan, koska en itse voi osallistua siihen kuin taustalta. Onneksi saan apua pakkailuihin ja itse muuttoon ja onneksi teinit auttaa myös paljon. Edellisen kerran muutossa osasin pysyä poissa tavaroiden kantamisesta, mutta olin muuten koko ajan mukana muuttohässäkässä ja tein koko ajan jotain pienempiä asioita. Nyt minun pitäisi osata pysyä poissa kokonaan siitä muuttohässäkästä. Kaikista paras olisi, jos minä olisin muuton ajan jossain muualla ja tulisin takaisin, kun tavarat on muutettu asunnosta toiseen, mutta haluan kuitenkin olla hengessä mukana. Minun täytyy maata patjalla ja katsoa, kun muut ympärilläni hoitaa homman. Se on todella vaikeaa ihmiselle, joka haluaisi olla mukana ja osallistua. Mutta ehkäpä muuttopäivästäkin selvitään jotenkin, toivottavasti ilman pysyvämpää voinnin romahtamista. Mutta ensin rauhoitutaan pariksi päiväksi joulun viettoon. 

💖Rauhallista Joulun aikaa kaikille! 💖

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Long covid- ja me/cfs-potilas terveydenhuollossa, osa 1

Kognitiivinen häröily

Joulu nurkan takana