Vagushermo

 


Viimeisen vuoden aikana olen välillä törmännyt vagushermo-termiin. Ei ole kuitenkaan ollut energiaa rueta perehtymään asiaan tarkemmin. Sen olen kuitenkin ymmärtänyt, että esim. long covid-potilaat voisivat jotenkin hyötyä jonkinlaisesta vagushermon aktivoinnista. Fysioterapeuttini teki viime viikolla ensimmäistä kertaa minulle vagushermo käsittelyn. Sai kuulemma aktivoitua minun vagushermoa 😊

Miksi sitä pitäisi aktivoida? Ihmisellä on parasympaattinen ja sympaattinen hermosto. Sympaattinen hermosto kiihdyttää elimistöä ja sen toimintoja ja parasympaattinen rauhoittaa elimistöä. Minulla ja monilla muilla long covid ja/tai me/cfs-potilailla nämä hermostot on epätasapainossa. Sympaattinen hermosto toimii liian aktiivisesti ja parasympaattinen hermosto uinuu. Vagushermoa aktivoimalla myös parasympaattinen hermosto aktivoituu ja se rauhoittaa elimistöä. Ei tällä paranneta tätä sairautta, mutta voi vähän parantaa oloa. Minulla ongelmana on syke, joka beetasalpaajista huolimatta kohoaa helposti jopa makuu-asennossa. Vagushermon aktivointi voi siis rauhoittaa sykettä. 

Itse käsittelyyn.. Se tuntui mukavalle, melkein kun päähierontaa. Fyssari hieroi minun päätä ja paineli pään eri pisteitä, silitteli kaulaa, ja paineli solisluiden kohdalta. Tunsin rentoutuvani ja lämmin tunne levisi koko vartaloon. Välillä se tuntui silittelyltä. Tuntui ihanalta, että joku kosketti hellästi tilanteessa, jossa minä sain vain olla ja ottaa vastaan jotain hoitoa, jotain mikä voi vaikuttaa positiivisesti vointiin 💗 Tähän asti kun on pitänyt olla ns. taistelija-moodissa, olla tiukkana vaatimassa itselleen hoitoa tai kuntoutusta tai apuvälineitä tms. Yleensä olen ollut fyssari-käyntien jälkeen väsynyt ja olen ruennut nukkumaan. Nyt ei ollut tarvetta edes nukkua. Fyssari saa todellakin tehdä saman käsittelyn minulle seuraavillakin kerroilla.

Itsekin pystyn kuulemma aktivoimaan vagushermoa, esim. korvassa on pisteitä, joita hieromalla voi aktivoida kyseistä hermoa. Myös esim. hyräilemällä tai kurlaamalla saa kuulemma aktivoitua kyseistä hermoa. Pitäisköhän seuraavalla kerralla kun menee hermot teinien kanssa ja lasken kymmeneen, niin samaan aikaan hieroa korvia ja kokeilla aktivoida vagushermoa 😃 Jos se rauhoittaisi mieltäkin..

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Long covid- ja me/cfs-potilas terveydenhuollossa, osa 1

Kognitiivinen häröily

Joulu nurkan takana