Hämmentävän hyvä kuukausi

 Kun pääsin toipumaan kesän rasituksista, niin nyt on ollut hämmentävän hyvä kuukausi (*koputtaa puuta) 💗😊😍

Olen pystynyt tekemään monia asioita ilman, että niistä on tullut voimakkaita pem-oireita ja olon huononemista. Koko ajan on toki pitänyt muistaa pacing ja rasituksen minimointi. Kävin elokuussa jopa päiväselti kylässä toisella paikkakunnalla, eikä siitä tullut voimakkaita pemejä. Toki olin levännyt useamman päivän ennen sitä ja lepäsin useamman päivän sen jälkeen. Ja kylässä ollessa makasin sohvalla, jotta rasitusta ei tule liikaa. Seuraavalla viikolla pystyin käymään lyhyen reissun ostoksillakin. 

Olen pystynyt käymään asioilla muutamana päivänä viikossa kodin ulkopuolella, eikä rasitusikkuna ole ylittynyt. Olen käynyt lähellä asuvan ystävän luona. Olipa mahtava tunne päästä käymään itsenäisesti omalla tuolilla ystävän luona, enkä tarvinnut autoa tai ketään toista ihmistä avuksi 💖 Sitä kuinka hienolta tuntuu saada itsenäisyyttä takaisin, ei ehkä ymmärrä ennenkuin on itsenäisyydestään menettänyt ison palan.  

Tämän kuukauden aikana olen käynyt pitkästä aikaa saunassa. Sekin onnistuu nykyisin harvakseltaan siten, että olen alemmilla lauteilla ja harteilla on kylmä märkä pyyhe viilentämässä. Tai makaan keskilauteilla, koska siten syke pysyy saunassa maltillisella tasolla. Viime viikonloppuna käytiin miehen kanssa ulkoilemassa erään lammen rannalla. Sain vielä nauttia kesäisistä maisemista. Mies ihmetteli hieman, miksi otan joka toisesta puskasta kuvia 😁 Minulle maisema-kuvien ottaminen on tärkeää. Talvella ei pääse samalla tavalla ulkoilemaan, kun pyörätuolilla on hankala liikkua lumessa, niin kuvien kautta voin muistella kesää ja maisemia 💖




Se, että olen pystynyt tekemään edellä mainittuja asioita, voi kuulostaa terveelle ihmiselle pieniltä, itsestään selviltä asioita, joita ihmiset välillä tekevät. Minulle ne on kuitenkin todella suuria asioita 💖Tai niitä asioita vielä suurempi merkitys on sillä, että olen pystynyt niitä tekemään ilman että rasitusikkuna on ylittynyt ja voimakkaat pem-oireet on tulleet päälle. Tämä on ollut minulle niin iso ja merkittävä asia, että en ole oikein edes uskaltanut sanoa sitä ääneen tai kertoa kenellekään, koska jos se tilanne muuttuukin sitten kun sen sanoo ääneen. Olen osittain taikauskoinen, ja näiden viime vuosien aikana on myös valitettavasti "oppinut" siihen, että jos jokin asia sujuukin, niin kohta kuitenkin tulee jotain, mikä palauttaa monta askelta takaisin päin. 

Mistä se johtuu, että olen pystynyt em. asioita tekemään? Luulen, että sitten kun vihdoin kesän jälkeen pääsin takaisin rasitusikkunaan, olen pystynyt toteuttamaan pacingia oikealla tavalla. Olen osannut säädellä rasitusta ja lepoa oikeassa suhteessa. Sillä on myös vaikutusta, että olen kesän jälkeenkin ottanut beetasalpaajaa pikkuisen isommalla annoksella (lääkärin ohjeistuksella). Kesällä lisäsin annosta mm. helteiden takia sekä aina silloin kun tiesin, että on rasitusta enemmän. Minulla siis syke nousee liian paljon ihan istuma-asennossakin ja siksi beetasalpaajat käytössä tasaamaan sykettä. 

Juuri nyt olo on ollut viime päivinä vähän väsyneempi ja bodybattery-lukemat matalammat, mutta uskon, että siihen vaikuttaa tämä pieni flunssa, joka minulla on ollut tämän viikkoa. Mutta uskon, että kunhan flunssa häviää, niin vointikin taas paranee, toivottavasti. Peukut pystyyn, että seuraavasta kuukaudesta tulee myös samansuuntainen 👍👍 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Long covid- ja me/cfs-potilas terveydenhuollossa, osa 1

Kognitiivinen häröily

Joulu nurkan takana